4 Tempat Wisata di Selangor Yang Bisa Dikunjungi

Selangor merupakan salah satu dari tiga belas negeri yang membentuk Malaysia. Letaknya berada di pantai barat Semenanjung Malaysia dengan luas sekitar 125.000 Km persegi. Berjarak 40 km saja dari Kuala Lumpur, Selangor menawarkan banyak tempat menarik untuk wisatawan. Berikut adalah tempat wisata di Selangor.

1. Batu Caves


Batu Caves Selangor
Batu Caves, Selangor, Malaysia

Batu Caves adalah tempat yang cukup populer di Selangor. Letaknya hanya berjarak sekitar 13 km dari Kuala Lumpur. Selain sebagai objek wisata, Batu Caves juga merupakan tempat utama untuk perayaan festival Thaipusam di Malaysia. Daya tarik tempat ini adalah patung dewa Hindu yang besar, selain itu anda juga dapat meniti 272 anak tangga untuk melihat pemandangan sekitar.

2. Taman Rekreasi Sunway Lagoon


Sunway Lagoon Selangor
Sunway Lagoon, Selangor, Malaysia

Sunway Lagoon adalah "Multi-Park Destination" di Malaysia yang berjarak 15 menit saja dari Kuala Lumpur. Di tempat ini anda akan menemukan lima taman rekreasi sekaligus dengan lebih dari 80 pilihan wahana dan atraksi seperti Water Park, Amusement Park, Wildlife Park, Extreme Park dan Scream Park.

3. Pulau Carey


Patung Pulau Carey Selangor
Patung Pulau Carey, Selangor, Malaysia

Pulau Carey merupakan salah satu pulau di Selangor, Malaysia, yang terletak di sebelah selatan Port Klang dan sebelah utara Kota Banting. Pulau Carey adalah sebuah pulau besar yang dipisahkan dari Tanjung Selangor dengan Sungai Langat. Salah satu daya tariknya adalah suku asli mah meri yang dikenal dengan ukiran topengnya, selain itu ada juga pantai-pantai untuk dikunjungi.

4. Sunway Piramid


Sunway Pyramid Selangor
Sunway Pyramid, Selangor, Malaysia

Runway Piramid merupakan tempat belanja di Selangor dengan desain arsitektur bergaya mesir. Lokasi tempat ini berada tidak jauh dari Sunway Lagoon, hanya 15 menit dari Kuala Lumpur. Mal ini adalah mal pertama yang bertema di Malaysia, dengan patung Sphinx yang akan menyambut pengunjung di pintu masuk.

0 Response to "4 Tempat Wisata di Selangor Yang Bisa Dikunjungi"

Posting Komentar